I. TEME PRINCIPALE
(se vor prezenta la fiecare ediție, având de fiecare dată și elemente noi)
- Evaluarea psihologică a persoanelor care dețin, poartă și utilizează arme și muniții supuse autorizării
- Scop
- Tipuri de evaluare
- Baza metodologică de organizare a probelor în baterii
- Ghid de standardizare a procesului de evaluare psihologică
- Ghid APR pentru pregătirea și desfășurarea evaluării psihologice a persoanelor care solicită deținerea și utilizarea armelor de foc și munițiilor supuse autorizării
- Organizarea evaluării
- Obligațiile legale ale psihologului de a transmite Inspectoratului General al Politiei Române, în termen de până la 5 zile, rezultatul examinărilor în situația în care au fost emise recomandări de reexaminare sau avizul de inaptitudine
- Managementul serviciilor psihologice în organizatiile din domeniul securității naționale și în cabinetului de psihologie
- Cadrul normativ
- Locul, rolul și importanta serviciilor de psihologie în sistemul securității naționale și securității private
- Principiile serviciilor de psihologie
- Serviciile psihologice – atribuții, domenii, tipuri de activități
- GHID DE BUNE PRACTICI pentru psihologul care lucrează în sistemul penitenciar
- Structuri și funcții specifice
- Factorul uman
- Selecția și evaluarea personalului
- Pregătirea psihologică pentru misiune
II. TEME SECUNDARE
(vor fi introduse în fiecare an câte două teme secundare, acestea fiind alese dintre temele de interes ale momentului).
- Principii internaționale ale asistenȚei psihologice în teatrele de operaȚii
- Maximizarea prevenției
- Tratarea stresului de luptă – modelul PIES
- Diagnosticul diferențial, ținând cont de diagnosticul psihiatric
- Stresul de luptă și stresul operațional
- Principii de control/management ale stresului de luptă – Modelul BICEPS
- Leadership eficienT
- Liderii se nasc, sau devin?
- Poți învăța cum să fii un lider bun?
- „Speranța cea mai de seamă a unei națiuni stă în buna educație pe care i-o asigură tineretului său.“ (Erasmus din Rotterdam)
- Liderii adevărați fac apel la emoții
- Căi prin care liderul determină emoțiile comune
- Liderul disonant
- Impactul stilurilor flexibile asupra echipei
Notă: La solicitarea participanților la programul de formare continuă, în cadrul temelor secundare pot fi abordate și subiecte prezentate în anii anteriori, astfel:
- Temele secundare din anul 2014:
3.Intervenţia psihologică în cazul accidentelor în structurile sistemului de siguranță națională
- Interpretarea psihanalitică a zborului
- Personalitatea aviatorului
- Accidentele de aviație
- Intervenția psihologică în cazul accidentelor de aviație
4.Variabile de personalitate în selecția agenților de pază/intervenție
- Organizarea și funcționarea Poliției Locale
- Personalul Poliției Locale
- Drepturile și obligațiile funcționarilor publici din Poliția Locală
- Atribuțiile agentului din Poliția Locală
- Aspecte ale „normalității” personalității agentului de poliție locală
- Contraindicații pentru accesul la armament și muniții
- Temele secundare din anul 2015:
3.Cunoașterea armamentului și a regimului armelor și munițiilor
- Istoricul armelor de foc
- Tipuri de arme
- Componentele armelor
- Regimul armelor și munițiilor
4.Pregătirea psihologică pentru luptă
- Obiectivele pregătirii psihice pentru luptă
- Caracteristici (aptitudini generale) care asigură o bună predictibilitate a succesului
- Tulburări psihice în timp de război
- Tendințe de dezadaptare severe
- Tulburări psihice legate de prizonierat
- Practica pregătirii psihologice pentru luptă
- Factori de risc și acțiunea liderului
- Primul ajutor psihologic
- Temele secundare din anul 2016:
3.Riscul și factorii care influențează asumarea riscului în executarea misiunilor din domeniul securității naționale și private
- Emoția și deciziile în condiții de risc
- Atitudinea fată de risc
- Perceperea, evaluarea și asumarea riscului în misiune
- Riscul din perspectiva traumei psihice
- Factorii care influențează răspunsul la traume și influenta lor asupra atitudinii fată de risc
4.Negocierea în acțiunile specifice serviciilor psihologice din domeniul securității naționale și private.
- Situații în care este necesară negocierea;
- Rezultate posibile ale negocierii;
- Elementele critice ale negocierii;
- Descoperirea nevoilor partenerului de negociere;
- Tehnici de ascultare în cadrul negocierii;
- Comportamentul nonverbal în cadrul negocierii;
- Partenerii de negociere;
- Pregătirea pentru negociere;
- Temele secundare din anul 2017:
3.Stresul posttraumatic
- Criterii de diagnostic
- Răspândire și evoluție
- Factorii de risc și prognostici
- Riscul de suicid
- Diagnostic diferențial
- Consecințele PTSD
- Debriefingul psihologic: ghid de interviu
- Evaluarea traumei: ghid de interviu clinic
4.Tehnici de negociere în acțiunile specifice serviciilor psihologice din domeniul securității naționale și private.
-Negociatorul bun
-Elementele cheie în negociere
-Tipuri de parteneri în negociere
-Stiluri de negociere
- Temele secundare din anul 2018:
3.Psihologia teroristului
- Considerații generale privind terorismul
- Atractivitatea terorismului
- Falsele credințe ale grupărilor teroriste
- Ce gândește un terorist
- Convingerile teroriștilor
- Caracteristicile esențiale ale unui “terorist perfect”
- Psihopatologia terorii
- Profilul psihologic al teroristului
- Paradigme și teorii ale terorismului
- Motivații care generează proliferarea terorismului
4.Războiul informațional
- Obiectivul general al războiului informațional
- Niveluri distincte de acțiune
- Funcționarea războiului informațional
- Componentele războiului informațional
- Nivelurile planificării războiului informațional
- Formule de contracarare
- Niveluri de influentă
- Instrumentele de promovare a războiului informațional
- Fazele războiului informațional
- Tehnici de dezinformare și tehnici de manipulare
- Temele secundare din anul 2019:
3.Aspecte psihologice ale mărturiei și martorilor
- Aspectele importante ale mărturiei judiciare (testimonial, memorie, fidelitate, sinceritate)
- Repere istorice ale mărturiei în psihologia judiciară
- Procesele psihice și influenta lor asupra mărturiei
- Factorii ce influențează acuratețea depoziției
- Criteriile de evaluare a depoziției
- Etapele formării și depunerii mărturiei
- Tipuri de distorsiuni
- Surse de denaturare a depoziției martorului sub eroare
- Modalități de denaturare a depoziției
- Procedee de prevenire și corecție identificare a depoziției denaturate
4.Psihologia dezinformării și manipulării
- Scurt istoric al dezinformării
- Mecanismele de propagare a psihozelor în masă
- Asemănări și deosebiri cu propaganda, publicitatea și relațiile publice
- Scopurile acțiunii subversive
- Tehnici ale dezinformării
- Caracteristicile dezinformării
- Instrumentele dezinformării
- Mecanismele dezinformării
- Conceperea și practica dezinformării
- Remodelarea gândirii, sentimentelor și comportamentelor
- Legile dezinformării
- Strategii și tehnici de manipulare
- Metode de contracarare
- Temele secundare din anul 2020:
3.Reintegrarea socială a persoanelor private de libertate
- De ce recidivează deținuții?
- Realitatea de dincolo de poarta penitenciarului
- Alternativa la penitenciar – Serviciile de probațiune
- Detenția: corecție, sau ”perfecționare?”
- Este posibilă reducerea criminalității post-executorie?
- Strategia națională de reintegrare socială a persoanelor private de libertate
- Societatea civilă – organizații guvernamentale și nonguvernamentale – ca vectori esențiali în procesul de incluziune socială
- Rolul autorităților publice locale în procesul de reintegrare socială
- Dezvoltarea unor servicii de suport social
- Principiul „win-win situation”: a pedepsi mai puțin și a ajuta mai mult
4.Psihologia liderului
- Oamenii aceștia sunt cei mai buni pe care i-am văzut. Sunt eu bun să îi conduc?
- Care este diferența dintre management și leadership?
- Categorii, sau niveluri, de conducere
- Caracteristici care ii diferențiază pe “managerii lideri” de “managerii de duzină”
- Componentele cheie în leadership
- Modele și stiluri de leadership
- Managementul conflictelor
- Putere și leadership
- Temele secundare din anul 2021:
3.Responsabilitatea individuală și socială – elemente esențiale ale securității naționale
- Conceptul de responsabilitate
- Responsabilitatea ca dimensiune a personalității
- Tipologii ale responsabilității
- Nivelurile responsabilității
- Modele comportamentale privind responsabilitatea
- Formarea responsabilității
- Dezvoltarea responsabilității personale
- Responsabilitatea socială
- Libertatea de exprimare și responsabilitatea
- Responsabilitatea individuală și socială în pandemie
- Responsabilitatea liderilor
4.Inteligenta emoțională în leadership
- Conducerea bazată pe inteligenta emoțională
- Conducerea rezonantă
- Repertoriul conducerii
- Stilurile de conducere
- Cum devine liderul rezonant
- Motivația schimbării
- Realitatea emoțională a echipei
- EI versus IQ
- Dezvoltarea inteligentei emoționale
- Temele secundare din anul 2022:
3.Psihologia victimei
- Cine sunt victimele?
- Tipuri de victimizare
- Cuplul penal agresor – victimă
- Infractorul – psihologie, comportament, personalitate
- Victima, din perspectivă etiologică și juridică
- Implicații psihologice ale actului agresional privind victima
- Victima, din perspectiva tratamentelor penale
- Victima – comportamente definitorii, conotații specifice
- Victima, din perspectiva gestului suicidar
- Psihologia și prevenirea efectelor victimizante ale acțiunilor omenești
4.Stres, Burnout, Rolul factorilor psihologici în sanogeneză
- Nivelurile stresului
- Etapele sindromului general de adaptare
- Tulburări generate de stres
- Sursele majore de stres
- Epuizarea profesională
- Prevenția epuizării profesionale
- Modele generale de sanogeneză
- Temele secundare din anul 2023:
3.Criza – între pericole și oportunități
- Teza societății de risc
- Toate crizele se desfășoară după același model
- Dilemele organizațiilor în situații de risc
- Gestionarea situațiilor de risc
- Greșeli în situații de risc
- Planificarea gestionării crizei
- Cercetarea prezentului pentru înțelegerea viitorului
- Managementul crizei
4.Leadership de criză
- Greșeli majore în raport cu realitatea
- De ce nu învățăm întotdeauna din greșelile noastre?
- Pilonii productivității/prosperității umane
- Lucrul în echipă (susținerea reciprocă)
- Rolul emoțiilor
- Convingeri + Comportamente = Rezultate
- Nimic nu poate pune la încercare capacitatea de a conduce oameni așa cum o face o situație de criză
- Nu irosi niciodată o criză